خلاصة كتاب و اختبار اكتشف نقاط قوتك Strengths Finder

ملخص كتاب Now Discover your strengths للكاتب ماركوس بكنجهام

إذا أردت أن تستفيد من هذه المقالة أنصحك في البداية أن تقرءا مقالتي السابقة بخصوص التمتين (اضغط هنا) ,حيث أن التمتين يعنى بزيادة قوة نقاط القوة لديك ,و التركيز عليها ,أما الكتاب الحالي فهو يعنى باكتشاف هذه النقاط ,و ذلك عبر قيامك بدخول اختبار عالمي ,أعد أساسا بناء على اختبارات لأناس كثيرة وصل عددهم إلى 2 مليون شخص , في مهن و بيئات مختلفة , و هذا يعطيك فكرة أفضل عن مدى دقة نتائج هذا الاختبار.

الكتاب كما هو الحال مع باقي كتب اختبارات StrengthsFinder, يقسم إلى عدة أجزاء , الجزء الأول يدور حول شرح مفهوم اختبار اكتشاف القوى ,و مدى فاعلتيها و شرح فلسفتها , و ما إلى ذلك ,ثم يطلب منك الكتاب أن تخوض الاختبار ,لتحديد نقاط القوى الخاصة بك , عبر موقع (strengthfinder.com) , و للدخول تحتاج إلى كود مخصص يؤهلك للدخول للاختبار لمرة واحدة , و يوجد هذا الكود عادة في أخر أو أول صفحة من ظهر غلاف الكتاب , و تحتاج إلى إزالة طبقة (حك) تخفي هذا الكود و من ثم التوجه إلى الموقع و عمل الاختبار الذي يقارب مدته نصف ساعة .

أسئلة الاختبار لا تركز على الحطأ أو الصواب , بل هي أسئلة تحتاج منك اختيار أحد الخيارات التي تنطبق أكثر عليك و لديك مهلة 5 ثواني تقريبا لاختيار الإجابة الصحيحة مثال على الأسئلة :

  • هل تحب أن تتمرن في الصباح
  • مساعدة صديق لك تعتبر شيء رائع

أي أن العبارات ليس لها علاقة يبعضها و لكنها مدروسة بحيث تقوم بتقييمك , و عند نهاية الاختبار يتم إعطائك أفضل 5 نقاط قوى لديك من أصل 34 نقطة قوة.

بعد أن تنهي الاختبار, و تحصل على النتيجة ,تعود إلى الكتاب لتقرءا الفصل التالي ,و الذي هو عبارة عن شرح مفصل لنقاط القوة الـ 34 ,و يمكنك قرأتها جميعا ,أو تقرءا فقط تعريف الـ 5 قوى الأفضل لديك.

في الفصل الأخير و الذي هو عادة ما يميز كل كتاب عن الأخر , يختص كتابنا هذا في تعليم المدراء ,كيفية إدارة الأشخاص الذين يملكون هذه المواهب ,في العمل , و استغلال طاقاتهم في المكان الصحيح ,ليكونوا موظفين منتجين.

كل فرد فينا يملك نقاط القوى (34 قوة) جميعا ,و لكن بهذا الاختبار فأنك تحدد أكثرها تأثيرا بك ,و بالترتيب من الأقوى إلى الأقل قوة ,إلا أن نسبة الترتيب تعتمد على معادلات رياضية ,فقد يكون الفرق بين الواحدة و الأخرى ,فرق بسيط جدا ,قد لا يصل إلى جزء من الألف ,و لكن بهذا الاختلاف البسيط تم ترتيبها.

كل نقطة من نقاط القوى ,ليس من الواجب أن تتشابه في تصرفك معها مع أشخاص آخرين يملكون نفس نقطة القوة, فالبيئة و المجتمع و الديانة و الدراسة , و نقاط القوة الأخرى تتداخل فيما بينها ,لتعطيك نقطة قوى مشابه لغيرك من ناحية المفهوم , و لكن تختلف من ناحية التصرف.

مثال :

أحد نقاط القوى التي لدي هي (Activator) ,و بالعربية (المنشط أو المفتعل أو المعد) ,و تعني أني أملك موهبة في جعل الأشياء تبدءا ,أي لو كنا في فريق عمل ,فسوف أركز على أن نبدأ العمل ,و كيفية ذلك ,و لربما يكون أحيانا على حساب دراسة الموضوع ,لان لدي موهبة و حس في أن ألبدء خير من التأخير ,و أن لكل حالة حل و لا يوجد شيء اسمه مستحيل.

هذه الموهبة قد تكون للوهلة الأولى سلبية, حيث أنها تعني أن الفرد لا يأخذ احتياطات كافية قبل البدء , و لكن من جهة أخرى ,فأنها ايجابية جدا ,لو كانت في مكانها الصحيح ,مثلا ضمن فريق عمل و يحتاج إلى محرك يقوم بدفعهم نحو البداية ,مع تواجد شخص أخر بالفريق يقوم بالدارسة و التحليل يملك الموهبة (Analytical) مثلا.

ضمن الكتاب هذا و في أخر فصل تحديدا , مخصص للمدراء لتعليمهم كيفية استغلال هذه الموهبة لدى الموظفين و العاملين لديهم مثال:

لو كان هذا الفرد يملك موهبة (Command) بالإضافة إلى هذه الموهبة (Activator) فيمكن أن يكون ذا فائدة كبيرة في قسم التسويق و البيع.

كما أنك تحتاج إلى إدخال شخص يملك موهبة (Activator) إلى فريق عمل تأخر في البدء في العمل أو بدئت معنوياته بالهبوط

الخلاصة

أحب أن أختم أن مثل هذه الاختبارات فعلا مفيدة, و أما عن النتائج, و من تجربتي الشخصية ,فأن نقاط القوى الـ 5 التي ظهرت لي ,كنت متميزا بها فعلا ,بل أن 2 من هذه النقاط, كنت أعتبرها نقاط سلبية لدي ,و أحاول دائما أن أحاربها , و لكني عندما علمت أنها نقطة قوة ,وسبب كرهي لها هو أني لم أستغلها في المكان الصحيح , فبدئت في التفكير بها بشكل أخر بدلا من محاربتها.

كما أنصح كل مدير عمل, أن يقوم بعمل هذه الاختبارات لكافة موظفيه ,كما الحال في العائلة ,كما يتوفر اختبار معد خصيصا للأطفال عند وصولهم إلى سن 12 سنة ,و الذي يفيدكم كأهل ,على توجيه الطفل إلى المسار الصحيح , في حياته ,و اختياره التخصص المناسب له ,و تنمية هذه القدرات ,بدلا من أن يفشل في المستقبل ,في مكان ليس لأنه فاشل ,بل لأنه لم يكن يملك الموهبة الكافية ,لهذا التخصص أو ذاك.

تحديث في 24-10-2008 قائمة بنقاط القوة مع شرح مبسط

Achiever ® People strong in the Achiever theme have a great deal of stamina and work hard. They take great satisfaction from being busy and productive.
Activator ® People strong in the Activator theme can make things happen by turning thoughts into action. They are often impatient.
Adaptability ® People strong in the Adaptability theme prefer to “go with the flow.” They tend to be “now” people who take things as they come and discover the future one day at a time.
Analytical ® People strong in the Analytical theme search for reasons and causes. They have the ability to think about all the factors that might affect a situation.
Arranger TM People strong in the Arranger theme can organize, but they also have a flexibility that complements this ability. They like to figure out how all of the pieces and resources can be arranged for maximum productivity.
Belief ® People strong in the Belief theme have certain core values that are unchanging. Out of these values emerges a defined purpose for their life.
Command ® People strong in the Command theme have presence. They can take control of a situation and make decisions.
Communication ® People strong in the Communication theme generally find it easy to put their thoughts into words. They are good conversationalists and presenters.
Competition ® People strong in the Competition theme measure their progress against the performance of others. They strive to win first place and revel in contests.
Connectedness ® People strong in the Connectedness theme have faith in the links between all things. They believe there are few coincidences and that almost every event has a reason.
Consistency ® People strong in the Fairness theme are keenly aware of the need to treat people the same. They try to treat everyone in the world fairly by setting up clear rules and adhering to them.
Context ® People strong in the Context theme enjoy thinking about the past. They understand the present by researching its history.
Deliberative ® People strong in the Deliberative theme are best described by the serious care they take in making decisions or choices. They anticipate the obstacles.
Developer ® People strong in the Developer theme recognize and cultivate the potential in others. They spot the signs of each small improvement and derive satisfaction from these improvements.
Discipline TM People strong in the Discipline theme enjoy routine and structure. Their world is best described by the order they create.
Fairness  TM / Empathy TM People strong in the Empathy theme can sense the feelings of other people by imagining themselves in others’ lives or others’ situations.
Focus TM People strong in the Focus theme can take a direction, follow through, and make the corrections necessary to stay on track. They prioritize, then act.
Futuristic ® People strong in the Futuristic theme are inspired by the future and what could be. They inspire others with their visions of the future.
Harmony ® People strong in the Harmony theme look for consensus. They don’t enjoy conflict; rather, they seek areas of agreement.
Ideation ® People strong in the Ideation theme are fascinated by ideas. They are able to find connections between seemingly disparate phenomena.
Inclusiveness ® / Includer ® People strong in the Inclusiveness theme are accepting of others. They show awareness of those who feel left out, and make an effort to include them.
Individualization ® People strong in the Individualization theme are intrigued with the unique qualities of each person. They have a gift for figuring out how people who are different can work together productively.
Input ® People strong in the Input theme have a craving to know more. Often they like to collect and archive all kinds of information.
Intellection ® People strong in the Intellection theme are characterized by their intellectual activity. They are introspective and appreciate intellectual discussions.
Learner ® People strong in the Learner theme have a great desire to learn and want to continuously improve. In particular, the process of learning, rather than the outcome, excites them.
Maximizer ® People strong in the Maximizer theme focus on strengths as a way to stimulate personal and group excellence. They seek to transform something strong into something superb.
Positivity ® People strong in the Positivity theme have an enthusiasm that is contagious. They are upbeat and can get others excited about what they are going to do.
Relator ® People who are strong in the Relator theme enjoy close relationships with others. They find deep satisfaction in working hard with friends to achieve a goal.
Responsibility ® People strong in the Responsibility theme take psychological ownership of what they say they will do. They are committed to stable values such as honesty and loyalty.
Restorative ® People strong in the Restorative theme are adept at dealing with problems. They are good at figuring out what is wrong and resolving it.
Self-Assurance ® People strong in the Self-assurance theme feel confident in their ability to manage their own lives. They possess an inner compass that gives them confidence that their decisions are right.
Significance ® People strong in the Significance theme want to be very important in the eyes of others. They are independent and want to be recognized.
Strategic TM People strong in the Strategic theme create alternative ways to proceed. Faced with any given scenario, they can quickly spot the relevant patterns and issues.
Woo ® People strong in the Woo theme love the challenge of meeting new people and winning them over. They derive satisfaction from breaking the ice and making a connection with another person.
Share Button
الوسوم:
  1. السلام عليكم
    مرحبا أ. محمد
    شاكرة ومقدرة لك عرضك الجميل
    سؤالي هل يوجد ترجمة لهذا الكتاب
    وإذا كان لايوجد هل هذا الكتاب بلغته الأم متوافر لدينا في الرياض
    وفي أي المكتبات
    دمت بخير

    • محمد بدوي

      السلام , لا أعتقد أن هناك ترجمة له و لكني أعتقد رأيت الانجليزي في مكتبة جرير إن لم تخوني ذاكرتي

اترك تعليقا